I ett nytt pilotprojekt testas hur solceller kan minska bränsleförbrukningen i tung trafik genom att avlasta fordonens elsystem. Bakom satsningen står DHL Freight och danska Green Energy.
Totalt har tio lastbilar utrustats med tunna och flexibla solpaneler som matar el direkt till fordonets batteri.
– De här panelerna är mycket tunna och anpassade för att tåla väder, vibrationer och tuffa vägförhållanden, säger Ylva Öhrnell, hållbarhetschef på DHL Freight.
Lastbilarna i försöket körs på biobränslen som HVO och biogas, vilket redan ger lägre klimatpåverkan.
Elen från solpanelerna används till baklyft, kylaggregat och andra elsystem – vilket minskar belastningen på generatorn och i sin tur sänker bränsleförbrukningen.
Projektet följer noga hur mycket energi som genereras i olika delar av landet. Skillnaderna mellan midnattssol i norr och vinterns mörker ger värdefulla data om solenergins verkliga potential i tunga transporter.
– I tidigare tester med dieselfordon har våra paneler minskat bränsleförbrukningen och motsvarande utsläpp med mellan fyra och sju procent, säger Anders Mikkelsen, vd på Green Energy.
Panelerna bygger på så kallad CIGS-teknik, där mycket tunna solceller kan formas efter fordonets tak. Det gör att solenergin tas tillvara utan att påverka aerodynamiken.
Text: Henrik Persson